7 december 2017

Reacies

december 7, 2017

Ervaring Zorgbus OPSTAPbus Contourdetwern.

In samenwerking met Stichting Mobiliteit voor Iedereen is er een zorgbus gerealiseerd voor Contourdetwern, in dit bericht willen Sjef van der Klein en Chantal van den Broek u mee laten ervaren hoe belangrijk en onmisbaar deze zorgbus is voor de instelling en bovenal voor de cliënten die hierdoor weer mee kunnen draaien in de maatschappij.

Allereerst vertellen Sjef en Chantal waar de bus voor word ingezet:

“De OPSTAPbus is een mobiel ontmoetingspunt voor 65-plusers uit Tilburg, Udenhout en Berkel-Enschot. We beschikken over twee bussen, waardoor we dagelijks veertien zelfstandig wonende senioren (eventueel met rollator) thuis op kunnen halen voor een uitje of een boodschappenrit.

Op de woensdagen zijn er boodschappenritten, voor velen een vaste en belangrijke uitstap. Voor ons ook een belangrijke rit, we stellen de deelnemers in staat hun boodschappen te kunnen blijven doen. De overige dagen gaan we met de deelnemers op uitstap: bijvoorbeeld een voorstelling, rondvaart, tuincentrum, uit eten. Iedere maand varieert het programma. Wij zien een toenemende aantal senioren dat gebruikt maakt van de OPSTAPbus. Hedendaags zijn dit 525 deelnemers.

Er wordt van bewoners verwacht dat zij langer zelfstandig blijven wonen in de wijken en dorpen, er wordt een aanspraak gedaan op de zelfredzaamheid. Tegelijkertijd zien we dat wanneer de bewoners minder mobiel worden, de sociale kring steeds kleiner wordt. Het is daarom dat de OPSTAPbus van zo’n groot belang is. Ons doel is dan ook om de deelnemers een gezellige en ontspannen dag te bezorgen en hen tegelijkertijd in de gelegenheid te stellen hun sociale contacten uit te breiden.”

Ook hebben we de gebruikers van de bus gevraagd om te vertellen wat de bus voor hen betekend:

• Mevrouw (84 jaar): “Ik ben ontzettend blij dat ik dit heb leren kennen! Ik hoef niet meer op vakantie, ik ga voortaan met de bus mee!”
  • Mevrouw (86 jaar): “Het is altijd een gezellige boel. Jullie voelen aan wat een oudere mens te kort komt. De bus kan ik niet missen!”
  • Mevrouw (81 jaar): “Het is altijd een gezellige groep onder elkaar, je leert iedere keer nieuwe mensen kennen. Je hebt aansluiting, je hoort en ziet iemand. Ik geniet er echt van, heerlijk, het is een uitje!”
  • Mevrouw (75 jaar): “Ik hou de bus er graag in, met plezier! Ik ben er heel blij mee!”.