Minder plek voor ouderen bij zorginstelling door personeelstekort

Zorginstelling Amsta kampt met een personeelstekort waardoor zij noodgedwongen minder plaats kunnen bieden aan ouderen. Dit probleem zegt ervoor dat minder ouderen verzorgd kunnen worden. Momenteel heeft Amsta zo’n 1200 clienten maar dat aantal zal volgend jaar met honderd naar beneden worden geschroefd.

Niet alleen Amsta kampt met deze problemen. Door heel Nederland zijn zorgcentra hard op zoek naar personeelsleden. Amsta laat in een brief weten dat zij ouderen niet zullen dwingen om weg te gaan. “Vanwege krapte op de arbeidsmarkt, het tekort aan vast zorgpersoneel en hoge kosten van externe inhuur, hebben we besloten om het aantal bewoners/cliënten voor de ouderenzorg terug te brengen”, schrijft Amsta in een brief.

De dertig zorginstellingen van Amsta in Amsterdam zullen ruimte maken om de werkdruk te kunnen verlagen. Die is momenteel te hoog en dat zorgt voor onwerkbare situaties. Zodra de werkdruk afneemt wordt de zorgkwaliteit beter.