Vereenzaming stopt niet bij ziekenhuisdeuren

Elke dag opnieuw voelen meer dan één miljoen mensen in Nederland zich eenzaam. Zij zijn niet in staat om sociale contacten te onderhouden of hebben die simpelweg niet meer. Ook ziekenhuispatiënten voelen zich vaak eenzaam, ondanks dat zij niet altijd alleen liggen. Daarom roept het UMC in Maastricht vrijwilligers op om patiënten een bezoek te brengen.

Het is belangrijk dat niet alleen vrienden, familie en kennissen worden bezocht. Ook onbekenden hebben behoefte aan bezoek, luidt het verzoek. “Kom eens langs voor een opbeurend gesprek, een arm, een lach of een bakje koffie. Er zijn veel eenzamen die hen gedachten even willen verzetten”, zo laat Ziekenomroep Maastricht weten.

Veel organisaties zijn dringend op zoek naar vrijwilligers. Zonder hen zou een groot deel van de samenleving plat komen te liggen. Maar dat vergeten veel mensen. Ook zijn er nog altijd een boel mensen die wél vrijwilligerswerk willen doen, maar niet weten waar of hoe. Voor hen is de vrijwilligerswebsite in het leven geroepen.