Jongeren: ‘geef ouderen hun stem terug’

Twee jaar lang woonden jongeren in Utrecht samen met ouderen en zagen hoe de leefomstandigheden waren. De jongeren laten in een manifest optekenen dat de staat van ouderenzorg er niet best voorstaat en komen in actie. Het doel van het manifest is om de ouderen weer een stem te geven.

In het manifest staat te lezen: “In die twee jaar hebben we gezien wat er misgaat in de ouderenzorg. Daarom voeren wij actie met de ouderen. De problemen van het betreffende zorgcentrum in Utrecht kenmerken meer zorginstellingen in Nederland. Daarom dit manifest, om onze ervaringen met onze ouderen te delen”.

Volgens de jongeren besluiten de zorginstellingen vaak ├│ver de ouderen in plaats van met hen. “Onze ervaring is dat ouderen die actief betrokken worden bij beslissingen, goed kunnen meedenken. Luister daarom goed naar ouderen: jij wilt toch ook zelf bepalen hoe je leeft, eet, verzorgd wordt en wanneer (en of) je verhuist?”, zo beschrijft het manifest.

Ook de zorgmedewerkers moeten weer meer verantwoordelijkheid krijgen. De ervaring van de medewerkers hoort leidend te zijn in veel gevallen, niet protocollen of rapporten. “De ouderen zijn uniek en hun verzorgers kennen ze als geen ander. Leg de verantwoordelijkheid daarom bij zorgmedewerkers”.

Vanaf maandag gaan de jongeren actie voeren en komt de site Geefouderenhunstemterug.nl online. Daarop staat het hele manifest te lezen. Ook wordt er donderdag aandacht besteedt aan het onderwerp in het tv-programma Zembla.