Persbericht: Stichting MVI maakt rolstoelbussen geschikt voor kwetsbare passagiers

Made, 14 mei 2020: Sinds 2011 zijn dagbestedingen zelf verantwoordelijk voor het vervoer van hun cliënten. Terwijl er gewacht wordt op duidelijke richtlijnen vanuit de overheid, zitten de 1,2 miljoen mensen die afhankelijk zijn van het doelgroepenvervoer noodgedwongen thuis. Daarom maakt Stichting MVI vandaag bekend dat haar eerste rolstoelbus nu geschikt is gemaakt voor ‘veilig’ vervoer van ouderen.

Directeur Helmer de Vries verklaart: “Uit onderzoek blijkt dat het besmettingsrisico in afgesloten ruimte zeer hoog is. Rolstoelbussen zijn in feite omgebouwde bussen, waarbij een luchtcirculatiesysteem of airconditioning niet standaard aanwezig is in het passagierscompartiment. De lucht in de passagiersruimte wordt niet optimaal ververst. Moet je voorstellen: met zoveel kwetsbare mensen in zo’n kleine ruimte! Enkel een scherm of mondkapje haalt niks uit. Die lucht moet weg. Wij zijn daarom begonnen met een goede afzuiging achterin onze bussen.” Verder gaf De Vries aan dat de passagiers en de chauffeur vanaf nu ook meer afgeschermd zullen worden met schermen van polycarbonaat met in achtneming van de veilige materialen en wettelijke regelgeving (RDW).

De stichting zal 14 mei haar eerste eerste Coronaproof rolstoelbus realiseren. Met deze aanpassingen is het mogelijk om de bussen weer volledig Coronaproof te gaan gebruiken voor het vervoer van deze 1,2 miljoen zorgafhankelijke mensen.

Conny van der Schriek, eigenaar Zorgboerderij Levensvreugde: ‘Wij zijn dolblij te kunnen beginnen met een aangepast schema. Het kon echt niet langer. Mensen met dementie gaan zowel fysiek als cognitief achteruit als ze niet naar de dagbesteding kunnen. De mantelzorgers zijn door deze situatie erg overbelast en wij als Zorgboerderij kunnen de druk in de thuissituatie verminderen. De zorgboerderij haalt deze week de eerste mensen weer op uit Oosterhout en omgeving. Middels deze aangepaste rolstoelbus kunnen we het vervoer van onze cliënten weer veilig gaan opschalen.

Wilfred Wijnands, Directeur Tribus BV: “Hoewel vanuit de overheid geen enkele duidelijkheid wordt gegeven met betrekking tot de richtlijnen doelgroepenvervoer en specifiek rolstoelbussen hebben wij een actieve rol genomen. Met gebruik van onderzoeken en gekeken naar de mogelijkheden die het doelgroepenvervoer qua gebruikers biedt hebben we samen met Stichting MVI een veilige en Coronaproof oplossing gerealiseerd.

Hiermee kunnen de vervoerders hun rolstoelbussen optimaal gaan inzetten en hun cliënten veilig naar de belangrijke sociale activiteiten vervoeren”.