Gesteund project:
Project:
Uitgelicht bedrijf:

Stichting Wie wat bewaart, heeft wat

Algemene informatie Bedrijf

Het Erfgoed Depot in Riel is een kijk en doe museum interessant voor jong en oud. Aan de hand van thema’s zoals wonen-huishouden, school, gezondheid-hygiëne, kerk-religie, feesten-tradities, communicatie, muziek, Tilburg en Noord-Brabant, laat het museum diverse units zien in de tijd van de jaren veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw. Voor senioren een feest van herkenning en voor kinderen een leuke manier om kennis te maken met vroeger. Het museum ontvangt regelmatig groepen zoals ouderenverenigingen, KBO, ANBO en PCOB, Vrouwen van Nu, reünie van bedrijven, maar ook fiets- en wandelclubjes, kookvrienden en sportverenigingen. We ontvangen regelmatig schoolklassen die met ouders of grootouders komen en kinderen laten we spelenderwijs kennismaken met de tijd van hun grootouders. Het Erfgoed Depot is een leuke excursie om gezamenlijk of met begeleiders van woonzorgcentra te bezoeken. Het museum is 90% gelijkvloers, alleen de tentoonstelling van militaire voertuigen en vliegtuigen is op de eerste verdieping. Er is geen lift aanwezig.

Vindt u Sociaal Maatschappelijk ondernemen belangrijk en waaruit blijkt dat.

Sociaal Maatschappelijk Ondernemen is voor ons belangrijk. Iedereen moet een museum kunnen bezoeken. Wij hebben een redelijke entreeprijs en voor groepen die het financieel moeilijk hebben, is er een mogelijkheid om een beperkt aantal VIP kaarten aan te vragen. Deze geven recht op entree en een kopje koffie of thee. Deze VIP kaarten worden door sponsoren beschikbaar gesteld.

Waarom heeft u middels een deelname het Zorgbusproject ondersteund?

Ouderen is een steeds groter groeiende groep en juist zij vinden het leuk om een museum te bezoeken dat dichtbij staat. Je kunt de spullen aanraken en het Erfgoed Depot is laagdrempelig. We zijn goed bereikbaar, hebben een gratis parkeerterrein en voor ouderen is het vaak fijn om met begeleiders of familie naar een museum te gaan. Zij zien hier objecten van vroeger die zij thuis gebruikten, of op school of in hun omgeving. De verhalen komen dan los en dat is leuk om te horen. Mensen genieten echt als ze naar het Erfgoed Depot komen en dat is het mooiste cadeau dat je hen kunt geven. Een stukje beleving.