Iris Hielkema
iris.hielkema@stichtingmvi.nl
Voorstraat 69, Beesd, Nederland

AvantiZorg Beesd

AvantiZorg is vijf jaar geleden als thuiszorgorganisatie begonnen in Beesd in de Betuwe. Hun drijfveer om een eigen zorgorganisatie te beginnen, was om de cliënten volledige zeggenschap te geven over de zorg die zij ontvangen.

Langzaamaan krijgen zij steeds meer complexere zorg-aanvragen. Vaak van cliënten in een vergevorderd stadium van hun ziekte. Omdat ze daar als wijkverpleegkundigen en wijkverzorgenden dagelijks over de vloer komen, zien zij vaak de zoektocht van de cliënt en zijn mantelzorgers voor een passende dagbesteding.

Veel van hun cliënten hebben behoefte om in de middag een uurtje op bed te liggen of moeten met een tillift naar toilet geholpen worden. Ook komt het voor dat er verpleegkundige handelingen moeten worden uitgevoerd, zoals katheteriseren of het geven van sondevoeding. Vandaar dat zij een dagbesteding wilden opzetten waar het mogelijk is om complexe handelingen te kunnen ontvangen en tegelijk een aangename dag te hebben.

Dagbesteding De Bol
Na een lange zoektocht naar een passende locatie is er in het najaar van 2019 onze dagbesteding genaamd ‘De Bol’ geopend. Deze is gesitueerd op een prachtige locatie vlak bij het riviertje de Linge, landgoed Mariënwaerdt en middenin het dorp Beesd.

Behalve een zinvolle dagbesteding bieden zij in de loop van 2020 onze cliënten ook de mogelijkheid om te blijven logeren. Zo kunnen zij één of twee nachten blijven slapen en overdag deelnemen aan de activiteiten. AvantiZorg hoopt hiermee een belangrijke steunpilaar voor met name de vaak overbelaste mantelzorgers te zijn, want voor hen is het belangrijk op adem te kunnen komen en even vrij van zorgtaken te zijn.

Passend vervoer
Uiteraard is het lastig om met een beperking in een gewone auto vervoerd te moeten worden. Hiervoor zijn onze cliënten aangewezen op de zorgtaxi. De ondersteuning vanuit gemeente en zorgkantoor is door de enorme bezuinigingen in de zorg vaak niet toereikend om de hoge taxikosten te betalen, vandaar dat zij via Stichting Mobiliteit Voor Iedereen over een rolstoelbus proberen te beschikken. Deze bus zal dagelijks de cliënten ophalen en weer terugbrengen naar huis. Ook zal deze worden ingezet bij uitstapjes.

Help AvantiZorg mee
Een aangepaste rolstoelbus is voor AvantiZorg de oplossing! Om dit te realiseren zijn zij afhankelijk van MVO-partners. Als MVO-partner bent u ambassadeur van de bus en krijgt u bijvoorbeeld een mooie plek voor promotie van uw bedrijf op de bus. Uw logo is goed zichtbaar wanneer wij onze cliënten halen/ brengen naar de dagbesteding of uitstapjes maken! Verder maken we publiciteit over deze bus in de regionale media en benoemen daarbij de sponsoren. Ook verwijzen wij in berichten op sociale media en onze website naar uw ondersteuning.

Voor reactie of aanvullende informatie neem dan gerust contact op met onze projectleider Iris Hielkema,
telefoon: 06-15054275 of email: iris.hielkema@stichtingmvi.nl

Steun het project! Doneer nu aan AvantiZorg Beesd