Irene Ploeg
Irene.ploeg@stichtingmvi.nl
Oude Maasdijk 4, 5363 TV Velp

Thomashuis Velp

Thomashuis Velp is een kleinschalig wooninitiatief voor mensen met een verstandelijke beperking. Wij wonen in een prachtige verbouwde boerderij uit 1835, staand in het natuurgebied de “Pannestaart”, aan de Oude Maasdijk 4 te Velp. Onze groep bestaat nu uit 7 personen, die allen verschillende hulpvragen op verschillende gebieden hebben. Op dit moment zijn wij bezig met een aanbouw om een 9e kamer te realiseren, dat maakt dat we straks met maximaal 9 bewoners zijn. Allen zijn wel aangewezen op 24-uurs zorg en hebben constant begeleiding nodig.

Wij willen de zorg zo aanbieden dat de bewoner centraal staat en dat er een groep begeleiders om heen staat om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van leven voor de bewoner zo optimaal mogelijk is. Deze groep om de bewoner bestaat uit ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger, begeleiding Thomashuis, vrijwillegers, begeleiding dagbesteding en natuurlijk wij, Betty & Pieter Gülcher.

Thomashuis Velp is opgestart in 2008 door de toenmalige zorgondernemers. Betty is hier in 2008 als groepsbegeleider aangenomen en heeft afgelopen januari haar 12,5 jarig jubileum mogen vieren. Wij, Betty & Pieter, hebben dit Thomashuis op 1 april 2020 overgenomen als zorgondernemers en stukje bij beetje is Thomashuis Velp uitgegroeid tot wat het nu is. Een mooie, gezellige, warme en veilige woonplek, waar we samen met de bewoners proberen een plek te krijgen in onze wijk.

Daarnaast gaan onze bewoners naar dagbesteding elders, wij zorgen ervoor dat ze daar komen en ook opgehaald worden. Ook hebben ze allemaal hun vrijetijdsbesteding in en rond Velp: zoals: Wekelijkse fitness, PUUR dansen, Blauwe Vogels, muziek maken of paard rijden, waar we ze ook zelf naar toe brengen.

Ook gaan we met z’n allen eens per week zwemmen in Wijchen, één keer per maand naar de disco het Hoshuuske in Alverna (Wijchen). Of we bezoeken andere Thomashuizen in de buurt om gezamenlijke activiteiten te ondernemen.

Eenmaal per jaar gaan we een week op vakantie en we hebben al verschillende plekken gezien, zoals, Oosterhout, Beekbergen, Cochem (D), Schiermonnikoog (3 x), Vaals en Paasloo. We willen deze traditie graag voortzetten om nog meer mooie plekken te bezoeken. Door het jaar heen hebben we regelmatig uitstapjes, die variëren van musicals, dierentuinen, pretparken tot musea bezoek.

Bij al deze activiteiten zijn we afhankelijk van vervoer, tot nu toe hadden we de beschikking over verouderde en onbetrouwbare auto’s, Hyundai Traject 7-zitter en een Renault Megane Scenic, die  regelmatig naar de garage moesten voor reparatie. Via Stichting MVI krijgen we nu de mogelijkheid om de komende jaren over een nieuwe Mercedes Sprinter te beschikken waarmee ons vervoersprobleem direct wordt verholpen. Projectleider Zorgbus, Irene Ploeg, tel: 06 – 502 846 01 zal met u de mogelijkheden doornemen.

Steun het project! Doneer nu aan Thomashuis Velp

Deelnemende bedrijven met logo