Anne Haanskorf
anne.haanskorf@stichtingmvi
Mathildastraat 50 4901 HC Oosterhout

TICOhuis Oosterhout

Het TICOhuis is een wooninitiatief met een geheel eigen signatuur, een thuis voor jongeren met een verstandelijke beperking. Het is een wooninitiatief dat uniek is in zijn soort omdat het geheel vanuit eigen initiatief wordt gerealiseerd, zonder tussenkomst van een zorginstelling of woningbouwbedrijf.

Er zijn zeer korte lijnen tussen de bewoners, ouders, begeleiding en het bestuur. Hierdoor wordt het nóg meer een huis van en voor de bewoners zélf.

Een eigen Thuis In het Centrum van Oosterhout voor 16 jongeren met een verstandelijke beperking. Dat is het TICOhuis. Een thuis waar zij onbezorgd en in goede harmonie met elkaar samenleven. Maar waar zij ook duidelijke een eigen plek hebben en zichzelf kunnen zijn. Sinds 1 februari 2018 zijn wij geopend en wonen de jongeren in hun eigen nieuwe appartementen. Zelfstandig, maar wel 24 uur per dag, 7 dagen per week met professionele begeleiding.

Locatie en vervoer
De locatiekeuze van het TICOhuis is bewust in het centrum van Oosterhout zodat de bewoners dicht bij winkels, dagbesteding of werk zijn. Dit versterkt het zelfstandig wonen. Midden in de maatschappij. Dit draagt bij aan de integratie van mensen, jongeren, met en zonder een verstandelijke beperking.

Helaas zijn niet alle dagbestedingen in het centrum passend voor alle bewoners en zijn ook niet alle hobby- en sportclubs op loopafstand. Onze bewoners zijn hierin aangewezen op vervoer door derden of deeltaxi. Het inzetten van een deeltaxi voor vrije tijd mag wel, maar voor dagbesteding weer niet. Daarnaast moeten de kosten hiervoor uit hun kleine Wajong-uitkering worden betaald. Ook dagbestedingsorganisaties bieden niet allemaal passend of betaalbaar vervoer aan. Dan moet je voldoende zorgbudget hebben om zelf duur vervoer in te huren.

Vrijheid = Onbezorgd wonen
Lekker sporten is voor iedereen belangrijk, maar om daar te komen zijn ze afhankelijk van begeleiders of ouders die kunnen rijden. Daarmee worden ouders zeker niet ontzorgd.

Als we een eigen personenbus in kunnen zetten, krijgt iedereen meer vrijheid. Lagere kosten voor dagbestedingsvervoer, minder inzet van personeel en ouders en minder auto’s nodig om ergens te komen.

Ook in hun vrije tijd is het natuurlijk prettig als ze met een grotere groep makkelijk een gezellig uitstapje kunnen maken. Naar de Efteling, naar het zwembad of naar het bos. We willen ook graag met de hele groep proberen om op vakantie te kunnen. Dan is de inzet van een personenbus echt essentieel.

De Oplossing
Omdat Stichting TICO geen subsidies krijgt en wij dit soort grote investeringen zelf moeten bekostigen hebben wij een verzoek bij Stichting MVI ingediend. Wij zullen via hen een 9 persoons Mercedes Vito voor 5 jaar lang tegen een aantrekkelijk tarief tot onze beschikking krijgen om boven genoemde activiteiten te kunnen ondernemen.

Wat is nu onze vraag aan u? In het kader van een MVO-participatie bieden we u als ondernemer een leuke, opvallende, maar vooral maatschappelijk verantwoorde mogelijkheid aan om deze noodzakelijke personenbus mede te realiseren. Wij hopen dat u als ondernemer met uw bedrijfslogo een financiële bijdrage wilt leveren en daarmee een mooi plekje in wilt nemen op onze nieuwe eigen TICObus. Wij zullen dan uw logo met trots plaatsen op onze bus en verwijzen op verschillende mediadragers naar uw ondersteuning. We maken publiciteit over de bus in de regionale media en benoemen daarbij natuurlijk onze sponsoren. U wordt dan natuurlijk ook uitgenodigd bij de officiële ingebruikname van onze nieuwe TICObus.

Voor een reactie of aanvullende informatie neem dan gerust contact op met Stichting MVI projectleider Anne Haanskorf via onderstaand nummer of mailadres: 06-25068282 & anne.haanskorf@stichtingmvi

Steun het project! Doneer nu aan TICOhuis Oosterhout

Donateurs

Heilbron
Cees CV en Loodgieterswerk
Fox Partnership Consultancy B.V.
Jamin Oosterhout
Spar Dongen