Anne Haanskorf
anne.haanskorf@stichtingmvi.nl
Oordeel Heikant 1, 5111 PC, Baarle-Nassau

Zorgboerderij De Mekkerbek – Stichting Jeugd en Balans

Stichting Jeugd en Balans biedt in samenwerking met Zorgboerderij De Mekkerbek re-integratietrajecten aan kinderen die om uiteenlopende redenen uitvallen in het onderwijs en in het algemeen in de maatschappij.

De kinderen vallen vaak uit in het onderwijs omdat ze op sociaal/emotioneel gebied vaak niet “mee” kunnen met hun klasgenootjes. Omdat er veel bezuinigingen zijn geweest in het onderwijs, is hier geen extra aandacht of ondersteuning voor. Door deze overvraging van de kinderen komen ze in eerste instantie ziek thuis te zitten met “burn-out klachten” die uiteindelijk vaak uitmonden in depressies.

Deze kinderen worden uiteindelijk aangemeld bij Jeugd & Balans en Zorgboerderij de Mekkerbek. Op de boerderijlocatie komen deze kinderen, die vaak al een half jaar thuiszitten zonder daginvulling, terug op energie. Het kind krijgt een eigen vertrouwenspersoon die hem/haar helpt om aan persoonlijke doelen te werken. Daarna gaat deze vertrouwenspersoon weer schoolwerkopdrachten oefenen met kind om vervolgens een traject in te gaan waarbij het kind weer enkele uren per dag terug naar school gaat. Samen met de onderwijsinspectie en ouders wordt er gekeken welke school past bij dit kind en in welk tempo de opbouw van onderwijs ingezet kan worden.

Voor sommige kinderen blijkt school niet de plek zijn om te leren. Voor deze kinderen komt een “alternatief voor onderwijs traject” waarbij gekeken wordt naar leren in de praktijk.

De kinderen die gebruik maken van deze trajecten komen uit de gemeenten: Baarle-Nassau, Alphen-Chaam tot Tilburg, Breda en omstreken. Helaas valt de zorgboerderij net buiten de, door de gemeenten vastgestelde, vervoersgrens. Ondanks dat er geen vergoeding tegenover staat, bieden wij deze kinderen toch vervoer aan.

Deze situatie zorgt ervoor dat het kopen of leasen van een nieuwe 9 persoons bus niet mogelijk is voor ons. Momenteel heeft de zorgboerderij een ouder voertuig waar veel onderhoudskosten aan zijn en dat regelmatig onderweg stilvalt. De samenwerking van Stichting MVI kwam dan ook als geroepen!

Steun het project! Doneer nu aan Zorgboerderij De Mekkerbek – Stichting Jeugd en Balans

Deelnemende bedrijven met logo